براکت دیواری, تلویزیون, خرید پایه دیواری تلویزیون, مرکز فروش براکت تلویزیون, مقالات آموزشی

تفاوت تلویزیون ال ای دی با ال سی دی

تفاوت تلویزیون ال ای دی با ال سی دی

تقریبا از سال 1884 میلادی که تلویزیون اختراع گردید، به علت انتقال صوت و تصویر مورد توجه همگان قرار گرفت و سیر تکاملی آن به سمت تلویزیون های سیاه و سفید و بعد تلویزیون های رنگی شکل گرفت،

(LCD ،LCD Full HD ،LED ، LED Full HD، 3D TV،Smart 3D LED ، Smart TV،4K 2K LED TV)

برخی شرکت های سازنده تلویزیونی مطرح و به نام عبارتند از :

Samsung Electronics, LG Electronics, Sony Corporation, Sharp, Panasonic, Vizio, Philips, Toshiba Corporation, Mitsubishi Electric Corporation

این شرکت ها مدام با هم در رقابت هستند و برای آنکه خریداران را جذب محصولات خود کنند هر روز امکانات بیشتری به این نمایشگرهای خود اضافه می نمایند. امکاناتی از جمله: اینترنت تی وی، قابلیت چت به صورت آنلاین هنگام تماشای تلویزیون، افکتهای تصویری اچ دی، پلیرها و دی وی دی HD، اینترنت بیسیم و مجموعه‌های بازی ها ، سرگرمی ها و بسیاری امکانات دیگر که تاثیری مستقیم در بالا رفتن قیمت نمایشگرها دارد. اما از آنجا که تلویزیون به عنوان یکی از کالاهای لوکس خانگی تبدیل شده، مردم هر روز استقبال زیادی از تولیدات جدید می نمایند. امروزه بسیاری از تجهیزات جانبی برای تلویزیون ها وجود دارد که شامل کنسولهای بازی های کامپیوتری و ویدئویی، ضبط کننده ویدئو کاست، تلویزیون ماهواره‌ای DVB و دستگاه‌های DVB-T، گیرنده تلویزیون دیجیتال، پخش کننده‌های DVD ، یا ضبط کننده ویدئوی دیجیتال می‌باشند.

نمایشگر LCD

به معنای صفحه نمایش کریستال مایع است LCD مخفف عبارت “Liquid Crystal Display” می باشد. صفحه نمایش ال سی دی ازکریستال های مایع تشکیل شده اند. این کریستال ها ظاهری مایع دارند. این مواد به شدت به دما حساس اند و اندکی حرارت لازم است آنها را به مایع واقعی درآورد و یا اندکی سرما تا به حالت معمولی تبدیل شوند. کریستال های مایع به جریان الکتریسیته هم حساس هستند و مولکولهای آن متناسب با ولتاژ اعمالی تغییر زاویه می دهند.

ذرات و مولکول های کریستال مایع در میان صفحات شیشه ای پلاریزه شده و فیلترهای LCD در تلویزیون رنگی قرار دارند. هر پیکسل به یک الکترود پیوند دارد، یک لایه الکترود بسیار باریک که کار تحریک کریستال مایع را بر عهده دارد. نور واقع در پشت CCFL : Cold Cathode Fluorescence Lamp زمینه سفید توسط یک لامپ ولتاژ بالا ایجاد شده و بوسیله یک منعکس کننده، شدت یکسانی پیدا می کند. اختلاف پتانسیل خاصی، نورهای اصلی موجود در نور سفید را جهت می دهد. هر پیکسل از پیکسل های کوچکتر موسوم به ساب پیکسل به رنگهای سرخ، سبز و آبی تشکیل شده و به صورت فیلتر عمل می کند. با مدار فرمان دیگری برحسب مقدار ولتاژ اعمال شده می توان فیلتر رنگ مناسبی را فعال کرد. از طریق نورهای بازگشتی ، نور از صفحه شیشه ای پشتی ( بسته به ولتاژ اعمال شده به الکترودها) از طریق کریستال مایع، نور کم یا زیادی را به صفحه شیشه ای جلویی منتقل می کند و بدین ترتیب تصاویر رنگی نمایش داده می شود.

ولی به علت داشتن پانل تخت زاویه‌ی مشاهده را کمتر و باریکتر کرده و از تمام زوایا دید مناسبی ندارد. تلویزیون های ال سی دی سبک، باریک و زیبا هستند و از حدود 5 اینچ تا 65 اینچ عرضه می شوند. نمایشگرهای ال ای دی دارای ضخامت کمتری نسبت به ال سی دی ها هستند و در سایزهای کوچک تری نسبت به نمایشگر ال ای دی عرضه شده اند. این تلویزیون ها براحتی روی دیوار نصب می شوند و منتقل کردن آنها بسیار آسان است و به عنوان نمایشگر رایانه نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

وضوح صفحه نمایش یک تلویزیون دیجیتالی، مانیتور کامپیوتر یا ابزارهای نمایش، بسته به تعداد پیکسل ها می باشد.

پانل‌های LED در ساخت تلویزیون مخصوصاً تلویزیون‌های با اندازه بزرگ استفاده می‌شود. صفحه‌های نورافکن عقبی LED در شرایط طبیعی روشنایی روز یا اتاق هایی که کاملاً روشن هستند بخوبی عمل نمی‌کنند و به محل های مشاهده تاریک نیاز دارند. اما برعکس اگر می خواهید تلویزیونی را برای یک محل پر نورتر مثلا آشپزخانه تان بخرید، کارآیی lcd بسیار بیشتر است.

نمایشگرهای LED باریک‌تر از LCD هستند و مصرف برق کمتری دارند اما از لحاظ کیفیت تصویر تفاوت چندانی با LCD ندارند. نمایشگرهای LED گران‌تر از LCD هستند. پنل‌های LCD مانند پنل‌های IPS (دارای زاویه دید وسیع است) باز هم در انحراف بیش از ۳۰ درجه، دچار افت ۵۰ درصدی در روشنایی و کنتراست می‌شوند. هیچ شکی نیست که LED نسبت کنتراست بهتری نسبت به LCD (کنتراست به معنای اختلاف شدت روشنایی بین اجزای مختلف یک تصویر است) وجود دارد. این برتری به علت نواحی سیاه روی صفحه است و این که راه عبور کدام نور پس زمینه توسط دوران و چرخاندن بلورهای صفحه نمایش، مسدود شده است.

شاید این مقاله را نیز بپسندید: خرید بهترین مارک پایه دیواری تلویزیون

نمایشگرهای ال ای دی

LED ;یا به اختصار Light – emitting diod همانطور که می دانید:

نمایشگرهای ال ای دی و ال سی دی به مفهوم دیود تشعشع نور می باشد. نمایشگر ال ای دی، از مجموعه ای از ال ای دی ها تشکیل شده. دیود های ال ای دی که به انرژی بسیار کمی برای روشن بودن احتیاج دارند و گرمایی از خود ساتع نمی کنند، در صرفه جویی مصرف برق، از نمایشگرهای ال سی دی به صرفه‌تر است و بسته به اندازه‌ی نمایشگر بین 150 تا 250 وات برق مصرفی دارند. در نمایشگر ال ای دی، صفحه‌های نورافکن عقبی در شرایط طبیعی روشنایی روز یا اتاق هایی که کاملاً روشن هستند بخوبی عمل نمی‌کنند و به محل های مشاهده تاریک نیاز دارند. بنابراین صفحه نمایشگر ال ای دی در محل های تاریک، کیفیت پخش بهتری دارند.

از نظرکیفیت رنگ تصویر

از دیگر ویژگی های نمایشگرهای ال ای دی اینست که آنها دارای دیودهای نور افشانی هستند و در صورتی که تعداد کمی از پیکسل های مانیتور های ال ای دی بسوزد، دیگر پیکسل ها جای خالی آنها را پر می کنند و ببینده متوجه هیچ اختلالی در پخش نمایشگر نمی شود. از نظر تکنیکی، صفحه نمایش ال ای دی و ال سی دی، هر دو از صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می کنند؛ عمر مفید هر دو نمایشگر در حدود 60,000 ساعت کار مداوم می باشد که این طول عمر مفید را تا زمانی که پس زمینه‌ی نمایشگر به نصف برسد محاسبه می‌نمایند و اما تفاوت اصلی بین این دو در نور پس زمینه آن هاست. در تولید ال ای دی تلاش شده رنگها کیفیت خود را به خوبی رنگ‌های موجود در طبیعت نمایش دهند و مصنوعی نباشند و همچنین تصاویر دارای عمق به نظر برسند تا جلوه‌ی بهتری داشته باشند.

نوشته های مشابه